9 серпня 1975 року світ вразила трагічна звістка — помер Дмитро Дмитрович Шостакович. Великий, мудрий митець, композитор-гуманіст, він жив одним життям зі своєю країною, чуйно в слухаючись у биття її пульсу. Влада музики над ним була безмежна, і ніщо — ні численні поїздки, ні участь у творчих дискусіях і конгресах, ні тяжка хвороба, яка виснажувала організм, — не могло зупинити безперервний, напружений процес творчості, процес народження нових музичних образів.
Великий шлях композитора в музиці розпочався у травні 1926 року. Білоколонний зал Ленінградської філармонії тоді вперше наповнився музикою Дмитра Шостаковича. Цього вечора прозвучала його Перша симфонія. Численні слухачі стали свідками народження нового визначного явища музичного мистецтва.
В одному з перших рядів сидить усім відомий композитор, директор Ленінградської консерваторії Олександр Костянтинович Глазунов. Ця немолода людина, яка уникає пишномовних словесних характеристик, відверто пожвавлюється і світлішає, говорячи про Шостаковича. У найперших проявах його яскравого таланту Глазунов бачить подальший блискучий розвиток, силу й багатоманітність композиторського мистецтва. Серед слухачів — зовсім ще молодий Іван Солертинськпй, згодом видатний музикознавець і блискучий пропагандист музичного мистецтва. Він схвильований і збуджений.
Першою симфонією Шостаковича диригент Микола Андрійович Малько відкриває програму концерту.
Початок твору прозвучав тривожно. У гострих, різких фразах вступу вгадується енергія й сила. І ось карбованим маршовим кроком владно і чітко вступав головна тема. У вишуканих контурах повільного вальсу звучить ще одна тема — побічна. Повертаючись до образу вступу, композитор ніби переосмислює його: вкрадливий шерхіт перших тактів змінюється бентежно-нервозним звучанням, легка вальсоподібна мелодія стає «жорсткою». Завершення першої частини не заспокоює. Томливе чекання, недомовленість, нерозв’язана напруга — важко передбачити завершення боротьби.
Нестримний танцювальний рух другої частини полонить яскравими, соковитими контрастами. То невигадливо веселі, то насмішкувато зухвалі образи скерцо змінюються стриманим середнім епізодом — тріо. Безмежністю рідних просторів дихає гема тріо, що нагадує російські селянські наспіви.
Відчуття томління, чекання, що з’явилося наприкінці першої частини, набуває дальшого розвитку в повільній третій частині симфонії. Це скорботні роздуми не лише про особисті драми. Картини нещодавніх подій, відгомони революційних бур оживають у свідомості композитора, і в розміреність маршової музики вливається важкий поступ траурної ходи…
У фіналі — найнапруженішій частині симфонії — розпалюється боротьба між тривогами, сумнівами, іронією — з одного боку та живими людськими почуттями, відвертими й благородними, — з другого. Тому й неминучі відгомони тем, які звучали раніше, різкі контрасти і загальний схвильовано-драматичний характер музики…
Успіх Першої симфонії був грандіозний. Юний автор — йому ще й двадцяти нема — скромний, сором’язливий, з вуглувато-різкими рухами, з гострим, пронизливим поглядом з-за окулярів. У відповідь на тривалі оплески він квапливо і скромно вклоняється. Слухачі, схвильовані музикою, яка щойно пролунала, мимоволі замислюються: звідки у зовсім ще молодого композитора така самостійність думки, правда вираження образів, співзвучних часові? Звідки у першому ж великому симфонічному творі така сміливість нестримної фантазії, строга організованість і водночас цілковита свобода володіння композиторською майстерністю?
…Сімейні традиції Шостаковичів були незвичайні. За участь у польському повстанні проти самодержавства у 1863 році дід композитора Болеслав Шостакович був засланий до Сибіру. Там народився батько майбутнього музиканта — Дмитро Болеславович. Діставши в Сибіру професію інженера-хіміка, він одружився, і невдовзі молода сім’я переїхала до Петербурга. Тут Дмитро Болеславович, співробітник заснованої Менделєєвим Палати мір і ваги, разом з дружиною, яка раніше вчилася в консерваторії і палко любила музику, нерідко влаштовували аматорські концерти. На них переважно звучали популярні романси, які були господареві до серця. Маленький Митя — обов’язковий слухач музичних вечорів. Частенько його можна було побачити в коридорі «прилиплим» до сусідських дверей — звідти долинали звуки рояля, звучала класична музика. За словами Шостаковича, це чи не найсильніші враження його дитинства.
Спочатку Митю навчала мати. Великі успіхи, які робив хлопчик з найперших уроків, переконують батьків у необхідності вчити сина серйозно. Невдовзі мати влаштовує його на Музичні курси. Початкову підготовку він пройшов у Ольги Федорівни Глясер, а потім у класі керівника курсів Гната Альбертовича Глясера. Метод навчання тут був не зовсім звичний для тих років. Гнат Альбертович органічно пов’язував технічний розвиток учня з його загальним музичним розвитком, домагаючись свідомого засвоєння фортепіанних прийомів. Не дивно, що ще наприкінці минулого сторіччя цей прогресивний педагог став ініціатором організації Товариства музичних педагогів і його головою.
Захоплення фортепіанною грою викликає у Миті Шостаковича непоборне бажання писати музику. Перша світова війна, хвилюючі революційні події, з якими збіглося отроцтво хлопчика, визначають зміст перших невигадливих п’єс початкуючого композитора. Тринадцятирічний Шостакович стає студентом Петроградської консерваторії.
Йшов 1919 рік. Ніколи ще Росія не зазнавала такої жаги до мистецтва, потягу до його пізнання, як тієї голодної, важкої зими. Життя в Петрограді було напружене. Тривалі запеклі бої на фронтах громадянської війни. Народ стійко переносив злигодні й труднощі…
У залі колишнього Дворянського зібрання — у філармонії — страшенна холоднеча: запітніли мідні інструменти оркестру, хмарки пари «спалахують» над хором і солістами. Виконується Дев’ята симфонія Бет-ховена. Музика перемагає усе, і втілена в ній радість — загальна радість людей, які перемогли тиранію й насильство, — зігріває серця тих, хто захищає завоювання революції. Прямо із залу йдуть на фронт балтійські моряки…
Напровесні Петроград по вінця наповнився бурхливим мистецьким життям. Нерідко вулицями міста проїздили вантажні автомобілі, в кузові яких стояли роялі або піаніно, — музиканти поспішали з концертами на робітничі околиці, інколи в’їжджаючи безпосередньо в цехи заводів легендарної Виборзької сторони або Нарвської застави. За розпорядженням Музичного відділу репертуар таких концертів був на найвищому рівні — музична класика…
Юнак Шостакович живе у гущанині подій цього разючого часу. Він захоплений могутнім ритмом життя перших пореволюційних років. Його можна побачити серед натовпу, який стає ніби учасником музичних урочистостей. Він серед тих консерваторських студентів, які скупчуються на східцях філармонійного залу й слухають могутні заклики бетховенських симфоній. І, як усі тогочасні консерваторці, він ледве зігріває диханням закостенілі пальці, перш ніж вони доторкнуться до клавішів рояля, що обпалюють холодом…
Шостакович захоплений навчанням у консерваторії. В класах композиції Максиміліана Осійовича Штейнберга і фортепіано Леоніда Володимировича Ніколаєва він осягає секрети творчої та виконавської майстерності. Незабаром Дмитро Шостакович став відомим у консерваторії завдяки феноменальному слухові, дивовижній музичній нам’яті, а також індивідуальному виконавському стилеві, що вражав зрілістю та особливою ритмічною загостреністю. Водночас юнакові необхідне спілкуванпя з товаришами: прогулянки пішки через усе місто, захоплюючі обговорення й суперечки, спільне музикування, коли перегравалося все, що лише можна було знайти у Петрограді,— життя Шостаковича виповнене до краю. Він систематично відвідує симфонічні концерти, оперні вистави, сеанси Великого Німого, як тоді називали кіно.
До Шостаковичів і раніше приходили цікаві люди. Художник Кустодієв залишив зворушливо прекрасний портрет маленького Миті — вічне свідчення дружби з майбутнім композитором. Тепер, за студентських років Дмитра, у затишній квартирі на вулиці Марата з’являються його колеги й друзі: музиканти — Малько, Гаук, Солертинський; кінорежисери — Козинцев, Трауберг, Юткевич; письменники — Зощенко й Замятін; художник Радлов. Відвідини друзів ніколи не порушували трудового режиму сім’ї й, передусім, самого Дмитра Шостаковича. Цілеспрямований і наполегливий, він був безроздільно підкорений дисципліні праці. М’якість і поступливість його у життєвих справах змінювались залізною впертістю, коли йшлося про творчі питання.
У серйозних життєвих випробуваннях складається й мужніє характер Шостаковича, виробляється стриманість у вираженні почуттів, незалежність, самостійність. І коли 1922 року помирає батько Дмитра, опорою сім’ї стає шістнадцятирічний Шостакович. Твердо зваживши свою завантаженість навчанням і знайшовши можливість якусь частину часу присвятити праці, Шостакович влаштовується піаністом до кінотеатру — супроводжувати музикою німі фільми. При цьому він не знижує темп, ступінь напруженості свого самостійного навчання. Серйозна хвороба не може завадити його навчанню в консерваторії: до весняних іспитів 1923 року він приходить, як завжди, блискуче підготовлений, незважаючи на перенесену операцію.
Так підходив Дмитро Шостакович до створення Першої симфонії, яка була написана до закінчення консерваторії й принесла найширшу відомість молодому авторові у нас і за рубежем. У листопаді 1927 року її поставив Бруно Вальтер у Берліні, потім Артуро Тосканіні в Італії, Леопольд Стоковський у США: починається тріумфальний хід симфонізму надзвичайно талановитого композитора…
У довоєнні роки Дмитро Дмитрович Шостакович був одним з найпомітніших радянських композиторів. П’ятнадцять років, що минули з дня успішної прем’єри Першої симфонії, були позначені напруженою працею, яка принесла Шостаковичу справжні радощі творчих перемог і нелегкі прикрі хвилини розчарувань… Про фесор Ленінградської консерваторії, Шостакович оточений молоддю, що жадливо поривається до знань, до спілкування з чудовим музикантом. І плани нових творів зріють у свідомості композитора. Розповісти про Леніна в епічній оповіді — в «симфонії з хором» на вірші поем Маяковського й тексти народних пісень — цей задум композитор плекав вже протягом багатьох років…
Але усі плани було зірвано: 22 червня 1941 року німецько-фашистські орди віроломно напали на нашу землю. Почалася Велика Вітчизняна війна. Радянський народ у єдиному пориві піднявся на захист своєї країни. У ці важкі дні Дмитро Шостакович, залишившись у блокованому фашистами Ленінграді, задумує і протягом осені 1941 — зими 1942 років створює попу симфонію.
«Моя симфонія, — пише Шостакович у «Правді» від 29 березня 1942 року, — навіяна грізними подіями 1941 року. Підступний і віроломний напад німецького фашизму на нашу Вітчизну згуртував усі сили нашого народу на відсіч жорстокому ворогові. Сьома симфонія — це поема про нашу боротьбу, про нашу майбутню перемогу… Працюючи над симфонією, я думав про велич нашого народу, про його героїзм, про кращі ідеали людства, про чудові якості людини, про нашу прекрасну природу, про гуманізм, про красу».
Цими простими, позбавленими пишномовності словами Дмитро Дмитрович Шостакович розповів про задум одного з найзначніших творів музичного мистецтва XX сторіччя — про свою Сьому симфонію, яка дістала назву «Ленінградська».
Мужності ленінградців, їхнім випробуванням і найвищій силі духу, яка допомогла їм вистояти й перемогти, присвячено сотні літературних сторінок, кілометри кіноплівок, безліч полотен та скульптур. Проте ледве чи є щось більш вражаюче своєю силою безпосереднього впливу, емоційною правдою вираження, ніж Сьома Шостаковича! Чи є ще подібний приклад в історії музики різних народів і епох, коли музичний твір набував значення найважливішого політичного документа, що у вигляді могутньої фрески відбив песхитну внутрішню силу радянських людей, їхню віру в перемогу над фашизмом?!
Шостакович, що всі роки жив у Ленінграді, лишившись у обложеному місті, живе на казарменому положенні в консерваторії, їздить із сотнями земляків рити окопи, чергує на дахах під час бомбардувань та артилерійських обстрілів як боєць протипожежної команди.
Ленінград бореться. Згоріли продовольчі склади — чи вистоїть місто?
Бомби ворогів руйнують видатні творіння архітекторів і будівничих — чи вистоїть місто?
Ленінград поступово позбавлено води і світла — чи вистоїть місто?
Місто бореться. Мужність і впевненість у перемозі, яка не залишала ленінградців у найчорніші дві, витривалість і нелюдська стійкість — ці якості радянського характеру ленінградців стали справді легендарними.
Мистецтво, музика, поезія у дні блокади… Здавалось, ці сфери життя повинні поступитися своїми позиціями чомусь більш насущному. Але ні,— мистецтво допомагає ленінградцям, підтримує їхню мужність, зміцнює впевненість, посилює стійкість. У філармонії восени і взимку 1941 року відбуваються концерти. 26 жовтня звучав фортепіанний концерт Чайковського, 10 листопада — Дев’ята симфонія Бетховена, 7 грудня — П’ята симфонія Бетховена і увертюра Чайковського «1812 рік»…
«Філармонія усе похмуріша, — читаємо у «Ленінградському щоденнику» Віри Інбер. — Пекельний холод. Люстри світять на чверть сили. Оркестранти — хто у ватянках, хто в кожухах. Скрипалям потрібні легкі вільні руки — тому тут ватянки. Віолончелі й тим більш контрабаси можуть бути в кожухах: у них рухи рук спрямовані донизу. Барабану пайтепліше: він зігріває себе ударами. Перша скрипка була геть неголена: мабуть, не було на чому підігріти воду або не було світла».
…Наприкінці вересня 1941 року Дмитро Дмитрович Шостакович завершив три частини симфонії. Про це з'являється повідомлення в газеті «Ленінградська правда» серед зведень з Південного фронту, серед описів фронтових епізодів. І ленінградці знають: мистецтво не вмерло, воно живе, сяє, гріє серце.
Прем’єра Сьомої симфонії відбулась у Куйбишеві 5 березня 1942 року, куди Шостаковича, тільки-но з’явилася можливість, вивезли з Ленінграда. Куйбишевське виконання — симфонія прозвучала у виконанні оркестру Великого театру Союзу РСР під керуванням Самуїла Самосуда — стало стартом її урочисто-звитяжного ходу по всій земній кулі. Найвидатніші диригенті! світу — Тосканіні, Кусевицький, Орманді, Монте, Мюнш — вважали за честь поставити знамениту симфонію Шостаковича.
Ленінград, серпень 1942 року. Блокаду повністю ще не знято, але інколи залягає незвична для ленінградців тиша — замовкає ворожа артилерія. На 9 серпня призначено концерт — виконання Сьомої симфонії Шостаковича.
«Знову переповнений зал філармонії, як було це до війни й на самому початку війни. Оркестранти схвильовані. Диригент, очевидячки, теж. Я слухала Сьому симфонію, і мені здавалось, що це все про Ленінград. Брязкіт ворожих танків, що наближаються, — це було тут. Алє світле завершення ще попереду», — пише Віра Інбер у «Ленінградському щоденнику».
Величава героїчно-трагічна епопея про радянську Вітчизну, про безпощадну й жорстоку боротьбу з фашизмом, боротьба за життя і щастя народу, яка приведе до перемоги, — такий грандіозний зміст Сьомої симфонії. Вона справляє разюче враження, бо Шостакович зумів органічно поєднати широчінь художніх узагальнень і майже зриму конкретність образів, послідовність розвитку і різні контрастні протиставлення. Героїчний пафос, прониклива лірика, громадянськість втілюються композитором то в яскравій плакатності, то в поглиблено психологічній музиці. Написавши Сьому симфонію як глибоко новаторський твір, Шостакович основується на корінних традиціях російської музичної класики, продовжуючи ї своєрідно розвиваючи їх.
Чотиричастинний цикл Сьомої симфонії більший звичайного — перша частина звучить майже 50 хвилин. Алє це закономірно, бо основний конфлікт зосереджений саме у цій частині. «Перша частина, — писав Д. Шостакович, — розповідав про те, як у чудове наше мирне життя увірвалась грізна сила — війна. Я не ставив собі завдання натуралістично зобразити військові дії (гул літаків, гуркіт танків, залпи гармат), я не писав так звану батальну музику. Я хотів передати зміст суворих подій».
Енергійна, мужня маршоподібна тема відкриває першу частину симфонії. У неквапній оповіді розгортається світла картина мирного життя нашої країни. Її доповнюють ніжні й трепетні ліричні теми, які можна пов’язати з образами рідної природи і з заповітними переживаннями. Поетичне звучання ліричних тем передається дуетом флейти-пікколо й першої скрипки. Ось «застиг» останній акорд, ніби розчиняючись, «розтає» мелодія скрипки. Відчуття спокою, тиші оволодіває слухачами. І зненацька здалеку лунає барабанний дріб. Чітка розміреність малого (військового) барабана справляє величезне враження, породжує відчуття тривожного і напруженого очікування. Триває це чекання недовго — тільки-но на тлі барабанного дробу з’являється тема навали, постає образ вторгнення грізної сили. «Епізод навали» — так називають цей розділ першої частини симфонії.
Пісенність була основою світлих тем — тем Батьківщини. Музика «навали» — марш, що нагадує, за словами Олексія Толстого, і досить заяложену мелодію, і моторошний танець, і прусський військовий марш. Шостакович багаторазово повторює тему навали майже незмінно. Але щоразу збільшується склад інструментів, які виконують її, і таким чином створюється враження невмолимого руху сили — тупої, жорстокої, бездушної. Звучання теми ворогів сягає величезної сили й напруги, коли композитор повертається до головної партії. Тепер вона насичена стражданням, горем, але, як і раніше, живе у ній несхитна воля до боротьби, ствердження стійкості, нескореності народу. Трагічного забарвлення набувають і ліричні теми — суворою тугою пройнята побічна тема, що звучить тут як реквієм пам'яті героїв, які полягли в боях за свободу своєї країни. Уривчасті звороти ворожого маршу, що завершують першу частину, ніби кажуть: боротьба триває.
Незважаючи на злигодні військової доби, рідна країна живе, — ця глибока думка покладена в основу другої частини симфонії. Лад російських народних наспівів чітко вчувається у темі, яка спершу звучить майже без супроводу, а потім збагачується появою нового мелодичного тла. Відгомони війни вторгаються до другої частини: сухість і жорсткість звучання, механічні повтори, громіздкість оркестровки… Друга частина завершується наспівною музикою початкового епізоду.
За словами Шостаковича, третя частина навіяна класичною стрункістю і строгістю архітектури Ленінграда. Ця частина органічно входить до загального задуму симфонії — високий лад почуттів радянських людей протистоїть жорстокості, нелюдськості фашизму.
Строгі й величаві послідовності акордів спочатку пов’язані з глибиною почуттів і зосередженістю роздумів. Епізоди насиченого оркестрового звучання плавно змінюються «висловлюваннями» солюючих інструментів. Поступово посилюється напруженість, переплітаються голоси, динамізується виклад.
Контрастні образи розкриті в середньому розділі. Споглядання, зосереджений роздум змінюються рухом, вольовими образами боротьби. Оркестр сягає величезної сили звучання. Насиченість усієї музичної тканини контрастними мелодіями надає музиці особливої виражальної сили і гострої напруженості. Тут Шостакович теж використовує прийом поступового підключення інструментів. Проте, на відміну від першої частини, тут він домагається нарощування емоційної вагомості героїчних образів.
Третя частина без перерви переходить у фінал. Образи боротьби, тривожна атмосфера епізоду навали відтворюються у вступі до цієї частини. Тричі повтореним вольовим викликом-закликом композитор підкреслює мужній, цілеспрямований характер головної теми фіналу — теми боротьби. Окремі звороти зближують її з героїчними мелодіями першої частини. Напружено, широкими «хвилями» розгортається симфонічний розвиток головної теми. Це надає фіналу особливої монументальності й величі. Введенням скорботного траурного епізоду Шостакович ще раз підкреслює безпосередню близькість крайніх частіш симфонії. Трагічно, у дусі старовинного повільного іспанського танцю сарабанди звучить цей епізод, переплітаючись потім з темою боротьби. Музика розповідає нам про труднощі іі злигодні війни, про трагічну неминучість великих людських жертв в ім’я перемоги і, нарешті, про завоювання самої перемоги, що увібрала в себе усе величезне вольове напруження нашого народу. Тріумфально-радісне торжество мужньої теми боротьби утверджується в мажорному звучанні останніх тактів симфонії.
З прозорливістю великого художника-оптиміста побачив Шостакович у нелегкі воєнні дні 1942 року яскраву заграву майбутньої перемоги. Своєю музикою він закликав народ до переможного завершення війни в ім’я миру, торжества справедливості й світлих ідеалів у всьому світі. Музичне звернення радянського композитора зрозуміли демократичні сили різних країн. Перше виконання Сьомої симфонії за кордоном 19 липня 1942 року — в Нью-Йорку під керуванням Тосканіні — мало широкі відгуки. У газетах пролунала глибока впевненість у перемозі радянських людей. «…Симфонія дає нам силу духу й надію, що мир прийде». «Країна, митці якої в ці суворі дні пишуть твір безсмертної краси і високого духу, — непереможна».
Сьома симфонія Шостаковича по праву може бути зарахована до найвищих творчих досягнень композитора і всієї радянської музики. Вона навічно залишилась уособленням сили духу, моральної величі радянського народу, трагічної безповоротності людських жертв, величезної моці й розмаху боротьби проти гітлерівського фашизму, неухильної волі до перемоги.
…Відшуміли воєнні грози. Народи пізнали торжество миру, дорогою ціною заплативши за перемогу. Але боротьба не завершена. То там, то тут спалахують на планеті вогнища війни. Прагнення відродити фашизм, спроби задушити одвічне стремління пригноблених народів до свободи і самостійності… У світі неспокійно… Тим актуальніше звучать сьогодні слова Дмитра Шостаковича, сказані у березні 1942 року: «Радянський митець ніколи не стоятиме осторонь тієї історичної сутички, яка триває зараз між розумом і мракобіссям, між культурою і варварством, між світлом і темрявою…»
Дмитро Дмитрович Шостакович — митець, який втілював гострі конфлікти, бачив життя сучасного йому світу в усьому складному сплетінні суперечностей. Його талантові доступне було охоплення цього складного сплетіння, філософське осмислення цих конфліктів, віра у перемогу високих моральних ідеалів. Патріот, комуніст, Шостакович бачив найвищий ідеал торжества справедливості в революційних звершеннях радянського народу. І до святкування 40-річчя Жовтня він пише Одинадцяту симфонію — «1905 рік», присвячену історичним подіям першої російської революції.
Радянське мистецтво ще не знало подібного відображення в музиці епохи 1905 року — за значимістю і глибиною змісту, за полум’яною емоційною схвильованістю, за наочністю образів і втілюваних подій. В Одинадцятій Шостаковича відчутні дихання і розмах могутніх музичних полотен Мусоргського і, водночас, важко переоцінити новаторство композитора.
У монументальному чотиричастинному симфонічному циклі підзаголовок кожної частини розкриває її сенс і зміст. При контрастності частин композитор домагається єдності й монолітності всієї симфонії завдяки мелодіям російських революційних пісень, що пронизують увесь твір. Шостакович одібрав з революційної пісенної спадщини тих років найтиповіші, найпоширеніші наспіви і наділив їх величезною виражальною силою. Такі пісні, як «Слухай», «Ви жертвою в бою…», включені до симфонії повністю, але надалі композитор дійово їх розвиває. З інших пісень («Шалійте, шалійте, скажені кати», «Варшав’янка») використані лише окремі, але особливо характерні мелодичні звороти. Цікаво, що Шостакович дуже важливу роль надав темі «Схиляйте голову», взяту з його хорового циклу «Десять поем» (на тексти російських революційних поетів). Колорит епохи, самобутня музична мова, висока майстерність композитора-симфоніста — усі ці риси притаманні Одинадцятій симфонії, величному музичному пам’ятникові епосі першої російської революції.
Виконана уперше в Москві 30 жовтня 1957 року, Одинадцята симфонія відразу здобула широке визнання радянських музик і слухачів. Невдовзі її почули аматора музики у багатьох містах нашої країни. Симфонію «1905 рік» добре знають і високо цінують у країнах Європи, Азії та Америки. Присудження Одинадцятій симфонії Ленінської премії в 1958 році підкреслило значущість нового твору Шостаковича.
Найвищих нагород удостоєний один з найталановитіших синів свого народу, видатний композитор сучасності, блискучий педагог, невтомний громадський і музичний діяч. Дмитро Дмитрович Шостакович — Герой Соціалістичної Праці, народний артист СРСР, лауреат Ленінської та Державної премій.
Він працював до останніх днів. Залишаючись вірним своєму творчому обов’язку, Дмитро Дмитрович за кілька днів до смерті завершив Сонату для альта.
Мистецтво Дмитра Шостаковича народжене життям і звернене до життя. У цьому — запорука безсмертя великого мистецтва видатного майстра.