Розмов про літній відпочинок було багато в домі Сатіних. На початку червня думали виїхати на дачу — в Іванівну. Давно не збиралася така багатолюдна дружна компанія, як цього року. Особливо весело буде тому, що до Сатіних приєднаються їхні родичі —подружжя Зілоті. Олександр Ілліч, професор Московської консерваторії, відомий піаніст, у колі рідних і друзів був невтомний жартівник.
Разом із Сатінимп та Зілоті на дачі буде відпочивати близька їм родина Скалонів — дружина генерала з трьома дочками: Наталкою, Льолею і Вірочкою. Ще один учасник літнього відпочинку — Серьожа Рахманінов, родич усіх трьох сімейств. З кузинами Сатіними його зв’язувала ніжна дружба, а от зустріч з дівчатами-«генеральшами» заздалегідь лякала його. Високий, худорлявий Сергій справляв враження мовчазної, навіть сердитої людини. Саме таким він видався дівчатам Скалонам. «Чи можна взагалі подружитися з таким мовчуном?» — промайнуло в думках у кожної.
Сергій Рахманінов, студент консерваторії, теж був занепокоєний літнім відпочинком, адже він мав ще й працювати з особливою наполегливістю. Крім звичайних занять, його чекає робота над фортепіанним перекладенням балету Петра Ілліча Чайковського «Спляча красуня». Правда, Петро Ілліч не дав ще остаточної згоди Зілоті, який запропонував йому Серьожу Рахманінова. Якщо доведеться працювати над «Сплячою красунею», чи не занадто гамірливо буде на дачі й чи зможе він знайти час для занять на роялі?
Дні летіли з надзвичайною швидкістю. Наближався час від’їзду.
Дорога в Іванівку йшла крізь степ. Лише де-не-де зустрічалися переліски. Та перед селом краєвид змінився. Нарешті в’їхали в густий тінистий парк. Посеред нього стояв дерев’яний двоповерховий будинок, а далі у дворі — флігель. Всі вийшли з екіпажу і розійшлися по кімнатах розбирати речі.
А Сергій тим часом пішов знайомитися з Іванівкою. Ось праворуч від великого двору — фруктовий сад. Зелень свіжа, пахуча. Старі яблуні гнуть віти до самої землі. Сергій посидів на траві — такій приемно-прохолодній та м’якій, поблукав трохи і повернувся у двір. Тільки зараз він помітив тут альтанку, обвиту диким виноградом. У ній так затишно — чудовий куточок. Чийсь голос почувся зовсім поруч з альтанкою. Сергій перечекав, поки затихли кроки, і вийшов. «Додому вже чи ще поблукати?» — спитав сам себе і завернув у старий парк. Тут було особливо мальовничо. Вікові дерева стояли у задумі. Тінисті алеї, веселі галявинки, пташиний спів… Можна гуляти, гуляти. Чудово!
Коли він з’явився перед домом, всі вибігли назустріч і накинулися на нього:
— Ми тебе шукали…
— Де ти був?..
— Сергію, йди відпочивати, ти ж втомився!
— Покажіть йому кімнату.
Віра Аркадіївна взяла його за руку, як маленького, і повела всередину великого будинку.
— Тут будемо жити ми і Зілоті,— сказала вона. Потім додала: — І ти, звичайно.
Кімнати були затишні й привітні. Запах щойно вимитої підлоги змішувався з ароматом квітів.
— На першому поверсі — їдальня, кабінет і вітальня. — Віра Аркадіївна відчинила двері.— Це рояль Олександра Ілліча, — показала на інструмент в кабінеті.— А зараз я покажу тобі, що нагорі. Там біліардна, і в ній ще рояль.
— А хто там буде грати? — з прихованим шахом спитав Сергій і про себе подумав: «Мабуть, доведеться писати перекладення «Красуні» в алеях старого парку».
— Дівчата теж грають, не тільки ви з Олександром. Але буде твердий розклад, так що ніхто не заважатиме нікому.
Літній день починався рано. Ще вдосвіта, годині о п’ятій, господар Олександр Олександрович Сатін підіймався та об’їжджав маєток, поки не дуже пекло сонце. А о восьмій всі, крім подружжя Зілоті, були вже на ногах. З цього часу починалися заняття. Одного музиканта змінює інший. Музика лунає безперервно. Дівчата займаються ще й історією, пишуть диктанти, вчать щось, але весь час прислухаються до музики. І коли починає грати Зілоті, біжать до вікна. Олександр Ілліч виконує різні твори, та найчастіше звучать варіації Чайковського і фантазія Пабста на теми «Євгенія Онєгіна».
— А зараз буде рондо Бетховена, — шепоче Вірочка.
— Ні, зараз концерт Гріга, — заперечує Наташа.
— Тихше, сороки, краще послухаємо, — говорить Льоля.
Всі прислухаються… Якусь хвилину панує тиша, а потім звучить бетховенське рондо. Вірочка сяє.
— Як це ти завжди вгадуєш? — дивується Наташа.
— Я — ясновидяща, — посміхаючись, відповідає Вірочка.
Сергій працює у флігелі, де живуть Скалони. Давно вжє минули ті дні, коли «генеральші» здавалися йому гордовитими та зневажливими. Тепер вони друзі і, мабуть, друзі на все життя. Наташа — Тата, найстарша з сестер, любить повчати всіх. Сергій посміхається у відповідь на її нотації:
— Ах, милий ментор, до вже мені відомо: дві години тому ви висмоктували кров з вашої молодшої сестри. А тепер моя черга? Але в мене крові зовсім нема і м’ясо ще не наросло. А кістки тверді, ще зубки зламаєте.
Тата дуже добре грає з листа, хоч спеціально не займається як піаністка. Вона надзвичайно музикальна. З музики, власне, і почалася дружба Сергія із Скалонами.
Середня, Льоля, — Цукина Дмитрівна. Сергій придумав їй таке жартівливе ім’я за сердечну прихильність до італійської балерини, що бувала в домі Скалонів.
А наймолодша — Вірочка, «Брикуша», «Білявенька» — наймиліша з усіх, така весела й ніжна.
Перекладення балету посувається досить повільно. І Сергій, відчуваючи це, намагається працювати сумлінніше. Двічі на тиждень він займається з Наташею Сатіною, готуючи її до вступу в Московську консерваторію у клас професора Миколи Сергійовича Звєрєва. Рахманінов провів у иансіоні Звєрєва кілька років і добре знає всі вимоги професора.
Часто Сергій відчував потребу побути насамоті й раптово зникав з дому. Спочатку його несподівані виходи ображали дівчат, але потім вони зрозуміли, що самотність необхідна Сергійові: може, у ці хвилини народжується його власна музика. Гуляючи алеями, він забував про все, але тонкий слух музиканта сприймав усі звуки, що долинали здалеку. Це Вірочка почала грати у більярдній. Так, сольну програму вже зіграно, тепер — у чотири руки з Місочкою, вихователькою. Звичайно, мабуть, Місочка гнівається, що Віра грає мляво. Місочка — молода дівчина, але вона суворо поводиться з Вірою, особливо під час музичних занять.
Ось Віра знов помилилася, і Сергій почув невдоволений голос Місочки.
Раптом Сергій згадав — вони ж з Олександром Іллічем домовилися пограти сьогодні в більярд. Коли Сергій і Зілоті з’явилися в більярдній, Віра почервоніла, а Місочка, навпаки, дуже зблідла. Тепер обидві почали плутатися, від хвилювання нічого не бачили в нотах, руки тремтіли, пальці запліталися.
— Серьожа, — дуже серйозно звернувся до нього Зілоті,— але ж панночки гарно грають!..
Безперервні заняття продовжуються до п’ятої години. Різно о п’ятій лунає дзвін — всіх скликають на обід. За столом незмінно головує Олександр Ілліч. У відповідь на його жарти безперестану дзвенить сміх.
У жаркі дні ходять на став. Там гарно, і молоді» охоче купається. Повертаються додому, коли вечірня прохолода спускається на степ, на дерева старого парку.
Після вечері всі виходять посидіти на великій лавці. Розмовляють тихо, і від цих тихих голосів, від темряви стає особливо таємниче.
Сергій дуже любив ці вечірні години. Він завжди сидів поруч з Вірочкою. Вглядаючись у її миле личко, дивлячись у жваві ясні очі, він розповідав про своє дитинство, про домашні неприємності, про роки життя у Звєрєва. Тільки їй, бо вона слухала його так, як ніхто…
У вересні Рахманінову довелося поїхати з Іванівки, бо починався навчальний рік. А Сатіни і Скалони ще залишилися доживати на дачі тихі осінні дні, наповнені запашним ароматом скошеного сіна, спілих яблук, прозорим павутинням бабиного літа.
Навчальний рік був напружений, насичений важкою працею. Рахманінов наполегливо працював. Багато часу забирали приватні уроки, які Сергій мусив давати, щоб заробити на прожиття. При такому навантаженні Сергій писав також фортепіанний концерт, який почав ще в Іванівці. Він планував влітку закінчити усі три його частини і повністю оркеструвати твір.
Літо 1891 року Сергій знов проводив в улюбленій Іванівці, але тепер тут було не так багатолюдно і навкруги панувала тиша. Сестри Скалон поїхали за кордон лікувати Вірочку. Сергій оселився у колишньому скалонівському флігелі, і рояль був у нього в кімнаті.
Початок липня в Іванівці особливо жаркий. Навіть старий парк не може врятувати від гарячого повітря, що несеться із степового простору. Тільки в кімнаті, коли помита підлога і закриті віконниці, прохолодно. Сергій майже не виходить із кімнати. Навіть їсти йому приносили сюди. Десь о восьмій вечора підводився із стільця, розгинав спину, виходив на двір і здивовано, ніби ніколи цього не бачив, озирався навколо. Поблукавши трохи парком, лягав спати, а наступного дня знов прокидався з півнями і о п’ятій, коли сонячне проміння ледь освітлювало парк, сідав працювати. І так увесь день до вечора. Він не відчував втоми. Велике бажання побачити концерт закінченим підштовхувало його, відганяючи всі інші почуття.
Та ось 6 липня концерт було закінчено. Сергій востаннє подивився на сторінки партитури, стіл, рояль і вийшов.
Сутеніло. У вечірньому повітрі було чутно, як гомонять пташки і ледве шелестить листя. З пасовиська поверталася череда. Стояв запах солодкого меду і парного молока. Природа засинала…
Раптом страшенна втома охопила Рахманінова. Ледве тримаючись на ногах, він повернувся до кімнати. Сів до рояля і розкрив партитуру концерту…
Короткий заклик «до уваги», сповнений енергії та рішучості,— і ось вже звучить «пісня серця» — найліричніша сповідь про затаєне глибоке почуття. Скільки в ньому молодої радості, задумливих мрій та, водночас, гірких передчуттів… Фортепіано і оркестр то зливаються в своїх роздумах і бажаннях, то весело перегукуються — з лукавістю, із завзяттям. І знов, ще з більшою силою душевних поривань, з твердим не по-юнацькому прагненням перебороти всі перешкоди співає серце свою пісню — пісню кохання…
Зосереджені роздуми, спогади, мрії… І ось починається розмова, бесіда з самим собою — один на один. Вільно ллється наспів, мрійливо-сумний, проникливий. Які картини малює він? Російський краєвид з його скромною простотою? Затишні куточки іванівського парку, овіяні ніжним солодким передчуттям щастя? Якась невловима, осіння печаль відчувається в музиці… І мимоволі згадуються пушкінські рядки:
Печально й легко так, — і смуток мій ясний:
Мій смуток повен весь тобою,
Тобою — більш ніким…
Остання частина концерту… Вона сповнена різких контрастів. Ось злітає і в’ється примхлива стрімка мелодія. 6 в ній і легкість, і жартівливість, але вражає несподівана мінливість. Музика іскриться радістю, веселим молодим сміхом. І в уяві виникає яскрава картина: радісне свято, різнобарвний натовп, що заповнив вулиці, танці, жарти, сміх… І раптом — лірична розмова, але тепер вже спокійна, врівноважена, прикрашена світлою, прозорою усмішкою. «Щастя прийшло». — наче говорить музика. — Щастя прийшло — безтурботне, ясне, як ця співуча, ласкава мелодія-пісня…
Але молодість, життя — все кличе вперед. І знов виникає картина захоплюючого свята. Потік іскрометної музики, сповненої енергії, мужності, завершує концерт.
Назавжди залишився Перший фортепіанний концерт Рахманінова музичним свідком неповторних почуттів іванівських літ. І хоч згодом, у 1917 році, композитор повернувся до цього твору і ускладнив та розширип його, в ньому, як і раніше, жило чарівне дихання молодості.
Майже десять років пройшло з того часу, коли Сергій Рахманінов почав працювати над Першим концертом. За це десятиріччя він багато зробив: блискуче закінчив композиторське відділення Московської консерваторії, створивши як дипломну роботу оперу «Алеко»; написав нові твори — фортепіанні п’єси, романси, симфонічну фантазію «Скеля». Його яскраві виступи у фортепіанних концертах вражали винятковим піанізмом, дивним поєднанням сили, вольового напруження і ліричної теплоти.
Першу велику невдачу — провал Першої симфонії на концертній прем’єрі — композитор переживав довго і глибоко. Саме тоді Савва Іванович Мамонтов, талановитий меценат, власник відомого приватного Московського оперного театру, запропонував Рахманінову посаду другого диригента. Рахманінов погодився. Ця робота забирала багато часу і не давала можливості навіть думати про щось інше. Тісна дружба, спільна робота зв’язала Рахманінова із співаками й художниками театру Мамонтова. Один з артистів став найбільш близький йому. З ним треба ще багато працювати. Він талановитий, надзвичайно талановитий і музикальний. До того ж здібний живописець і скульптор. Ім’я його — Федір Шаляпін.
Під керівництвом Рахманінова Шаляпін старанно вивчав теорію музики, гармонію, знайомиться з історією музики. Та «вчитель» не завжди задоволений: іноді його «учень» лінується, і доводиться йому докоряти. Шаляпін спалахує, гарячиться, але все-таки береться до роботи уважніше.
Рахманінов і Шаляпін здружилися міцно, щиро. їхні виступи можна було назвати «дуетами» — у такому єднанні творили вони. І тепер, влітку 1898 року, вони разом живуть у Путятині на дачі артистки театру Тетяни Спиридонівни Любатович. Тут готується новий спектакль театру Мамонтова — опера Мусоргського «Борис Годунов».
Дача Любатович знаходиться неподалеку від Москви. Це дуже зручно: Мамонтов і художники, що працюють у місті, можуть часто відвідувати співаків, тримати з ними постійний зв’язок. Здається, все тут викликає бажання відпочивати, але артисти працюють, працюють завзято, натхненно. Розучують партії, репетирують мізансцени. В сараї художники готують декорації. А коли настає вільний час, витівкам і жартам немає кінця. Мальовничі ліси кличуть за грибами, і завзятий грибник Сергій Васильович «заражає» своїх друзів цією «хворобою». Всі задоволено блукають в лісовій гущавині. а потім урочисто демонструють результати пошуків.
Чудова природа Путятина і напружена творча праця поступово загоювали глибоку душевну рану Рахманінова, нанесену невдалим виконанням Першої симфонії. Сергій Васильович знов, як колись, відчув великий потяг до творчості й восени залишає театр Мамонтова.
Дача Любатович дуже сподобалася Рахманінову, і він з радістю приймає пропозицію власниці провести тут зиму.
Він жив один, як колись в Іванівці, у величезному і зовсім пустому будинку. Єдині його друзі й «співбесідники» — три сенбернари. Рахманінов радий тиші й самотності. Годинами може він блукати лісовими стежками, засипаними снігом, милуватися білими капелюхами на деревах, примхливими морозними візерунками на вікнах. Думає… Багато грає, готуючись до виступу в Лондоні, який має відбутися весною. Працює над фортепіанним концертом — Другим…
На літо 1899 року Рахманінова запросила до себе в маєток Красненьке колишня учениця. Іванівна тепер була незручною для літнього відпочинку Сергія: численне «населення» не давало можливості працювати повноцінно. Красненьке знаходилося у Воронезькій губернії. Красиві околиці села вабили до себе, і вся сім’я часто ходила у великий Калинівський ліс. Особливо мальовничою була річка Хопер, що протікала через ліс. Чимало прекрасних хвилин пережив тут Рахманінов. Чи не тут народжувалися поетичні образи й проникливі наспіви майбутнього концерту?..
Хазяї оточили Сергія Васильовича любов’ю і турботою про його спокій. Йому відвели дві затишні кімнати. Вікна закривалися великими кущами бузку. Густі віти торкалися скла, розливаючи запашний аромат весни й молодості. Тут Рахманінов створив один з найпоетичніших романсів— «Бузок». Сповнений чарівності й натхнення, він пробуджує відчуття прекрасного, надії на щастя.
Того ж літа було закінчено другу і третю частини концерту, і 2 грудня 1900 року у Великому залі Московського благородного зібрання відбулося перше їх прилюдне виконання. Сольну партію виконував автор, диригував оркестром Олександр Зілоті.
Коли Рахманінов вийшов на естраду, усі побачили, що він дуже блідий. Невже він так хвилюється? Лише його близькі знали, що в концерт музикант приїхав зовсім хворий. Та незважаючи на це, він блискуче виконав свою партію.
Цей вечір приніс Рахманінову справжній великий успіх.
Першу частину Другого концерту композитор вперше виконав майже через п’ять місяців на музичному зібранні у відомого московського піаніста Олександра Борисовича Гольденвейзера.
Так своєрідно «виходив» на естраду Другий фортепіанний концерт. Після першого виконання всіх трьох його частин 27 жовтня 1901 року він став одним з найулюбленіших творів піаністів і слухачів.
Багато доріг відкрилося перед Рахманіновим-піаністом. Численними були його зустрічі з цікавими людьми — щирими прихильниками рахманіновського таланту, тонкими, проникливими виконавцями його творів. Деякі з цих зустрічей відіграли помітну роль в історії російського мистецтва…
На початку 1911 року київські афіші сповістили, що 21 та 27 січня відбудуться концерти Сергія Рахманінова. Ксенія зупинилася і довго стояла в задумі біля афіші. Потім швидким кроком попрямувала додому.
— Мамо, — звернулася вона до Марії Никифорівни, — вже є повідомлення про приїзд Рахманінова, а я не знаю, що робити…
— Адже ти вирішила, які ж можуть бути вагання? — відповіла мати, намагаючись переконливим тоном вселити у дочку впевненість.
— Так це ж Рахманінов, ти розумієш? — Рах-ма-ні-нов! — вигукнула дівчина.
— А Сашина рекомендація? Ти забула про неї?
— Та пі, звичайно, не забула. Знаєш, відверто кажучи, тільки це примушує мене не відмовлятися від зустрічі із Сергієм Васильовичем. Я ж так довго не співала: спочатку, пам’ятаєш, ми не могли платити, а потім — інфлуенца…
— Все це я знаю, але щось ти можеш проспівати?
— Тільки п’ять його романсів, бо інші я не повторювала. Ось ці,— і вона розгорнула нотну збірку: — «Як добре тут», «Весняні води», «Не вір мені, друже», «В моїй душі», «Уривок із Мюссе» — улюблений…
— Ти його гарно співаєш!
— А що скаже він? І взагалі, як я буду співати? Не уявляю собі…
— Намагайся не хвилюватись, інакше голос не звучатиме як слід.
— Це дуже важко, мамо… Треба тільки дізнатись, коли саме він приїде і де буде жити.
Через кілька днів Ксенія йшла по Великій Володимирській. Був ясний морозний день. Сонце грало різнобарвними іскрами на снігу. Але Ксенія цього не помічала. Вона поспішала. Ось вона вже на розі Малої Підвальної. Тиха, затишна вуличка. В одному з невеликих будиночків завжди зупиняється Рахманінов. Кілька хвилин Ксенія стоїть перед дверима. Вона не може заспокоїти серце. Нарешті дзвонить. Двері відчиняє немолода огрядна жінка.
— Мені… Я можу бачити Сергія Васильовича? — плутано говорить дівчина.
— Заходьте, будь ласка. Як сказати?
— Ось передайте Сергію Васильовичу, прошу вас, — Ксенія простягає візитну картку.
— Зараз, хвилиночку почекайте, — і жінка іде в кімнати.
Ксенія оглядає вітальню. Ніяких ознак перебування великої людини. Все зовсім звичайне.
— Роздягайтесь, будь ласка. Сергій Васильович чекає на вас, — звертається хазяйка до дівчини.
Ксенія зайшла до кімнати. Назустріч їй підвівся високий худорлявий чоловік. Обличчя таке знайоме, прилітна усмішка, лагідний погляд.
— Заходьте, заходьте, Ксеніє Георгіївно. Сідайте, будь ласка. Мабуть, змерзли? Грійтеся! — І, щоб дати дівчині заспокоїтися, продовжував: — Олександр Вікентійович говорив мені про вас, і я буду дуже радий, якщо зможу чимось допомогти вам. Ви давно співаєте?
— Ще з гімназії. А потім почала вчитись, але я не знаю… І рідні сумніваються, чи все це справжнє…
Її ніяковість поступово зникала, бо Рахманінов тримався так просто, так душевно.
— Що ж ви хочете зараз заспівати?
— Я принесла ваші романси, Сергію Васильовичу.
— А покажіть, що саме?
Ксенія подала ноти.
— Що ж, авторських заперечень немає,— усміхнувся Рахманінов. — «Уривок із Мюссе» — один з найскладніших романсів. А вам як здається?
— Мені важко сказати, але думаю, що це… ваш, дуже ваш романс… Одним словом, коли вперше почула його, саме тоді зрозуміла, хто такий Рахманінов, — рішуче дивлячись на Сергія Васильовича, сказала Ксенія і замовкла.
— Так ось яка ви… — голос Рахманінова звучав задумливо і трохи здивовано. — Так ось яка ви, — повторив він і додав: — Доросла. Що ж, почнемо? — спитав пін і сів до рояля.
Ксенія проспівала усі п’ять романсів. Останнім був «Уривок із Мюссе». Вона почувала себе сьогодні погано, бо від хвилювання майже зовсім не спала. Але зараз, співаючи, відчувала тільки музику. Голос звучав винятково красиво, вільно, яскраво. Коли останній романс було закінчено, Рахманінов узяв ноти і написав на них у верхньому куточку: «Душевно дякую Ксенії Георгіївні за чудове виконання цього романсу».
— Те, що написано, — щира правда. Я в захопленні від вашого голосу. У вас прекрасна школа. Але головне — це надзвичайна музикальність. Ви так тонко, так глибоко зрозуміли і відчули мої твори.! Сердечно вдячний вам за спів, за ваше музикальне, чуйне виконання! А що ви ще співаєте?
Ксенії було важко говорити. Вона не могла отямитися. Все було так несподівано, так казково, що здавалося прекрасним сном.
— Я співаю ще романси Чайковського, Аренського…
— Будь ласка, якщо можна, — «Ні, тільки той, хто знав», — звернувся Рахманінов до дівчини.
— Я так давно його не співала, боюся, що нічого не вийде.
— Все буде гаразд. Починайте.
Підіймаючись від рояля, Рахманінов сказав:
— Чайковського ви співаєте гарно. Мені здається, ваше покликання — камерний спів. До речі, камерний спів оцінюю навіть вище, ніж оперний. Тим більше, що ваша музикальність, чуйність, розуміння і відчуття музики — все відкриває шлях до камерного співу.
— Я дуже вдячна вам, Сергію Васильовичу, за все, що ви сказали. Це таке щастя для мене — ви навіть не уявляєте собі! У мене велике прохання до вас…
— Прошу.
— Мені б дуже хотілося… Якби у мене була ваша фотографія…
— З радістю, Ксеніє Георгіївно, з великою радістю. Але у мене просто нема зараз, жодної нема. Я вам вишлю. Добре?
— Звичайно, добре. Вибачте. Я так багато часу у у вас забрала. Ще і ще раз дякую вам. До побачення.
— Дуже, дуже радий знайомству з вами. А фото вам вишлю обов’язково. До побачення!
Рахманінов провів Ксенію і ще раз сердечно попрощався з нею.
Вийшовши на вулицю, Ксенія враз помітила, як яскраво сяє сонце, які примхливі візерунки на вікнах, до чого ж рум’яні й привітні обличчя у людей, що йдуть їй назустріч… Вона летіла вулицями і тільки час від часу зупинялася, щоб розгорнути ноти і подивитись на дорогий її серцю напис.
Коли дівчина повернулася додому, батьків не було. Насамоті вона трохи заспокоїлася, обдумала все, що сталося. Тепер вже немає сумнівів — це ж сказав сам Рахманінов! — вона повинна віддатись співові, мистецтву. Може, коли-небудь і здійсниться її заповітна мрія — співати на одній сцені з Шаляпіним та Собіновим. Звичайно, зараз рано ще навіть і мріяти про це, але… Головне тепер — заняття. Не можна гаяти часу. Треба багато, дуже багато працювати. Це ж така велика радість — займатись улюбленою справою! Боже, яка вона щаслива!..
На обіді у Олександра Миколайовича Виноградського, диригента київських симфонічних концертів, були присутні всі відомі місцеві музиканти. Привітний хазяїн гостинно приймав Рахманінова, з яким був уже давно знайомий. Розмови точилися навколо музичних подій. Присутні скаржилися на те, що музичне життя Києва, звичайно, бідніше, ніж у столицях: нема таких яскравих виконавців, а гастролери не так часто заїжджають сюди.
— Звичайно, у столиці є цікавіші сили. Але, мені здається, не все навіть відомо вам, місцевим музичним «правителям», — сказав Рахманінов.
— Не може бути, Сергію Васильовичу, — заперечував Йосип Михайлович Миклашевський, голова Київського товариства літератури та мистецтва. — Ми ж всіх знаємо напам’ять. По прізвищах та іменах.
— От зараз і піймаємо вас на слові, люб’язний Йосипе Михайловичу, — посміхнувся Рахманінов. — Відома вам така молода співачка — Ксенія Георгіївна Держинська? — спитав він, дивлячись на їхні розгублені обличчя. — А у цієї дівчини чудовий голос, прекрасна співацька школа і, взагалі, артистична душа, вона музикальна, прекрасно відчуває і дуже яскраво передай все. Так що? Чи знаєте ви свої місцеві сили? І тому я дуже прошу вас, — сказав Рахманінов Виноградському, — зверніть особливу увагу на цю молоду талановиту співачку.
— Та що ви кажете, що ви кажете? — сполошився Виноградський. — Як це могло статися, щоб ми пропустили її! О, це ви винні, Йосипе Михайловичу! Знаєте ви цю дівчину?
— Так, я знайомий з Ксенією Георгіївною.
— Так чому ж ви досі мовчали? — накинувся на Миклашевського Виноградський. — Треба послухати співачку. Дякуємо вам, Сергію Васильовичу!
— Послухайте її, і ви теж, як і я, будете в захваті…
Рахманінов не поспішаючи йшов київськими вулицями. Він любив це місто, з ним пов’язані приємні спогади юнацьких років. Згадалася поїздка на постановку «Алеко» — перше знайомство з Києвом. З того часу він бував тут не раз. Публіка музикальна, з гарніш смаком. І даремно жаліються на недостатній розпиток музичного життя. Треба уважніше ставитися до місцевих сил. От сьогоднішня дівчина просто не виходить з голови…
Наступного дня Рахманінов грав свій Другий концерт. Успіх був величезний. Публіку зворушили музика і блискуче виконання. Здавалося просто неможливим, щоб після такої гри звучали оплески. Хотілося залишити зал в мовчанні, не порушуючи натхнення виконавця і композитора. Наступний концерт Рахманінова, на якому виконувалися фортепіанні твори, пройшов не менш тріумфально. Захопленню не було меж.
Ксенія відвідала обидва концерти, але не наважувалася підійти ще раз до Рахманінова: природна скромність не дозволяла нагадувати про себе.
Саме в ці дні дівчина співала в музичному училищі. Суворий музичний суд слухав її уважно, адже її рекомендував Рахманінов! І Ксенія виправдала довір’я композитора. Її спів сподобався всім — і Виноградському, і директорові музичного училища Володимиру Вячеславовичу Пухальському, і всім викладачам. Тоді ж їй запропонували виступ на ранку камерної музики з романсами Рахманінова. Це була для Ксенії велика честь.
Незабаром вона одержала фотографію Рахманінова з написом: «Ксенії Георгіївні Держинській. На згадку!» та нотним автографом — перші такти «Уривка із Мюссе».
З того часу почався яскравий музичний шлях чудової співачки. Незабаром Ксенія Георгіївна Держинська стала солісткою Великого театру. Так здійснилася її мрія — співати на одній сцені з Собіновим та Шаляпіним. Здійснилася завдяки глибокій чуйності Сергія Васильовича Рахманінова…